Fake Science, Part III: Energy cure, God university get prime space for money

The Indian Express accessed over 90 articles published by Trivedi and found similar claims in all. He also claims to have developed “Trivedi Water”, which is listed on Amazon but is “currently unavailable”.

Written by Shyamlal Yadav | New Delhi | Updated: July 21, 2018 11:43:46 am
Fake Science, Part III: Energy cure, God university get prime space for money A screen grab of the website of Trivedi Effect.

A US-based NRI hailing from Betul in Madhya Pradesh claims that he can cure all diseases by transmitting energy. A nursing home owner from Farrukhabad in Uttar Pradesh touts his “University of God” as a counter to scientists who have won the Nobel.

Nothing illustrates better the danger posed to genuine researchers by the pay-and-publish model of predatory journals than their publication of articles that propagate dubious claims with hardly any editorial review or oversight.
“Many open-access publishers publish fake, junk, and pseudo-science. They only want to make easy money, so they don’t reject fake research. Instead, they just publish it and send an invoice to the authors,” Jeffrey Beall, the Denver-based former librarian who coined the term “predatory publishing” eight years ago, told The Indian Express.

Also read | Behind locked doors, Mandsaur is home to research paper shops

Based in Nevada, Mahendra Kumar Trivedi, 55, has authored and co-authored over 150 articles in journals of Science Publishing Group and over 100 in those of Hyderabad-based OMICS — both have been tagged as “predatory publishers”.

Trivedi’s website claims: “In 1995, Mr Trivedi discovered that he had the unique ability to harness the energy from the universe and transmit it to anywhere on the globe, infusing it into living organisms and nonliving materials to optimize their potential.This unique phenomenon resulting from Mr Trivedi’s biofield energy transmissions became internationally known as the Trivedi Effect.”

The Indian Express accessed over 90 articles published by Trivedi and found similar claims in all. He also claims to have developed “Trivedi Water”, which is listed on Amazon but is “currently unavailable”. According to his website, Trivedi offers the “Biofield treatment” for groups and individuals in the US, with charges ranging $200 to $2,000. The Indian Express, however, found a number of holes in the collaborations that Trivedi claimed to have with a number of institutions.

Also ReadV-Cs, AIIMS, IIT professors on list: ‘Students sent it, we don’t know’

His website claims: “The National Center of Complementary and Integrative Health (NCCIH) has recognized and accepted Biofield Energy Healing as a complementary and alternative medicine (CAM) health care approach in addition to other therapies, medicines and practices.”

The NCCIH is part of the National Institutes of Health (NIH) under the US Department of Health and Human Services. When contacted by The Indian Express, an NCCIH spokesperson responded: “NCCIH does not endorse, ‘recognize,’ or ‘accept,’ any specific complementary, integrative, or alternative treatment approach.”Dismissing another claim from Trivedi, an IIT-Bombay spokesperson clarified that it does “not endorse any of his claims”.

Express Explained: How the pay-and-publish business works

Records accessed by The Indian Express from courts in Pennsylvania show at least two rulings that went against Trivedi’s favour since 2014. Both were defamation suits filed by Trivedi against a blogger and a researcher for claiming that he was “scamming people” and “abusing women” — Trivedi claimed he was not a public figure.

When contacted by The Indian Express, Trivedi wrote in an emailed response: “Our ‘energy treatment’ is highly reputed throughout the world as miraculous and impossible to deny scientifically… Between 1995 and 2008, I dedicated 100% of my time to blessing as many people as possible in India without charging any money. There have never been any allegations from anyone related to cheating, fraud or sexual harassment. No police complaints have ever been filed. No government or police inquiries were opened due to these kinds of allegations.”

Thousands of kilometres to the east of Nevada, Vijay Mohan Das has challenged Nobel-winning physicists in a series of articles published in “predatory” journals run by companies such as Ghaziabad-based IOSR Journals.

In one of his articles published in IOSR Journal of Pharmacy and Biological Sciences in May-June 2014, the 62-year-old owner of Das Nursing Home writes: “Believing all clinical stages are high-risk group, participatory science advocates prayer as an adjuvant therapy to conquer cancer in all stages of the cancer.”

Das, a Master of Surgery from MLB Medical College in Jhansi, did not respond to a query from The Indian Express on whether he applies his theory at his nursing home. He said he runs a “charitable” institution and charges consultancy fee in OPD of Rs 200 and Rs 500 for emergency cases.

Asked why most of his articles are published in “predatory” journals, Das said: “I submitted my article to a reputed journal of physics but they said it is not physics. There is no God in the Big Bang theory. In my theory, there is God.”
Asked about his “University of God”, he said: “I registered it as a society many years ago. It is unlike other universities, it is for online classes about my theory.”

In one of a series of articles published by Das in the November-December 2016 issue of IOSR Journal of Research & Method in Education, he writes: “Nobel Prize Physics 1930 (Raman Effect) and Nobel Prize 1902 (Zeeman’s Effect) and Nobel Prize 2019 (Stark Effect) are explained by wrong mathematical theories.” He was referring to C V Raman, Pieter Zeeman from the Netherlands and Johannes Stark from Germany. Stark won the Nobel in 1919, not 2019.

Read more on The Indian Express investigation ‘Fake Science’

For all the latest India News, download Indian Express App