Hungary’s biggest opposition newspaper suspended

The opposition Socialists said it was a "black day for the press" and called a demonstration outside the paper's offices for later in the day.

By: AFP | Budapest | Published:October 8, 2016 7:50 pm

Publication of Hungary’s biggest opposition newspaper has been suspended, its owner said Saturday, stoking concerns about media freedom under right-wing Prime Minister Viktor Orban.

Owners Media works said in a statement to the MTI news agency that the suspension of the loss-making publication was for business reasons and until “the formulation and realisation of a new concept”.

The opposition Socialists said however that the halting of Nepszabadsag’s print and online operations from Saturday was a “black day for the press” and called a demonstration outside the paper’s offices for later in the day.

Nepszabadsag is Hungary’s biggest-selling broadsheet newspaper and has frequently been critical of Orban, most recently before last weekend’s referendum on refugees.

Orban has often been accused of turning public media into a government mouthpiece while large swathes of the private media sector have been bought by government-friendly oligarchs, critics say.

Today there was speculation that Nepszabadsag might also be soon sold to an Orban ally, but Mediaworks, owned by a Austrian media magnate, made no mention of any sale.

“The country knew about (the suspension) before we did… our first thought was that it had been a coup,” said a message posted on the paper’s Facebook page by its editors.

A senior Nepszabadsag editor said that journalists, who had prepared stories for a Monday edition, were suddenly prevented from entering the workplace, and had received letters informing them of their suspension.

“We are in shock. Of course they will try and paint this as a business decision but it’s not the truth,” the journalist, who did not wish to be named, told AFP.

“It’s a huge blow to investigative journalism and freedom of the press. Nepszabadsag was the largest group of quality journalists in Hungary trying to defend basic freedoms, democracy, freedom of speech, and tolerance.”

Mediaworks, which bought Nepszabadsag and several other Hungarian titles in 2014, said that its circulation had tumbled by 74 per cent in the last 10 years, racking up losses of around 5 billion forints (16.4 million euros, USD 18.4 million).

The title must try to find a business model appropriate to market trends, the company said, calling on “all affected by the move to concentrate on that task”.

Before the referendum last Sunday on an EU plan to relocate migrants around the bloc, the paper, one of Hungary’s oldest, published several stories about scandals involving politicians close to Orban.